Chaos - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Anne Maas - WaarBenJij.nu Chaos - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Anne Maas - WaarBenJij.nu

Chaos

Blijf op de hoogte en volg Anne

18 April 2014 | Vietnam, Hanoi

Na een lange vlucht, maar veelal slapende doorgebracht te hebben zag ik een enthousiast zwaaiende Henrieke voorbij de douane in Vietnam staan. Het avontuur kan nu echt beginnen! Hostel was geboekt, we moesten alleen nog de stad in zien te komen. In de lonely planet staat beschreven dat de dodgy taxidrivers niet te vertrouwen zijn en dat ze veel meer vragen dan nodig is. Maar ja... hoe zie je of iemand te vertrouwen is in een land waar je nog nooit bent geweest? Dan maar instappen waar meer Nederlanders zitten en dit bleek een goede keus te zijn. Nadat we onze ogen uit hebben gekeken en onze oren gewend waren aan het getoeter, want een boete van 140 euro voor onnodig claxoneren zullen ze hier echt nog nooit van hebben gehoord, werden we aan de kant gezet door ons busje en moesten we verder met een gewone taxi. Gelukkig goed uitgepakt want we werden voor maar 3 euro recht voor ons hostel afgezet.
Nadat we waren ingecheckt in het hostel, Hanoi weesten verkennen en het eerste wat in je opkomt is: Chaos!!!
Iedereen rijd door elkaar, iedereen toetert naar elkaar, stoplichten zijn er wel maar daar wordt niet altijd aan gehouden. We hebben als voetganger al snel ontdekt hoe je hier over moet steken, hand op steken en tussen de brommertjess en auto's door zigzaggen om uiteindelijk aan de andere kant van de weg uit te komen. Ook lijkt iedereen hier je te kennen en hoeft je als toerist nooit alleen te voelen, je wordt overal aangesproken of je niet met de cyclo ergens naartoe gebracht wil worden, of je misschien iets te eten wil of dat we een taxi wilden, maakt niet uit wat, ze willen het heel graag aan je kwijt.
Eerste traditionele vietnamese maaltijd en pilsje is ook genuttigd en daar kunnen wij zeker wel aan wennen voor de komende weken. Ook besloten om 2 dagen in Hanoi te blijven, even bijkomen en Hanoi nog verder te ontdekken. We wilden eigenlijk met een gratis tour van het hostel mee lopen, maar hadden geen zin om te haasten, want we hebben ten slotte vakantie, dus zelf maar iets later aan de rondwandeling begonnen. Van het hostel duurde deze wandeling eigenlijk maar 2 uur, maar wij hebben er de hele dag over gedaan. OP elke hoek is weer iets anders te zien en je hebt ogen te kort. Het lijkt net op een filmset van een of andere Aziatische film. Verder hebben we nog wat meer lokaal vietnamees eten geproefd, ook weer erg lekker. Vandaag ook wat cultuur gesnoven in een oude gevangenis waar politieke gevangenen werden vastgehouden tijdens de Vietnamoorlog, erg indrukwekkend! Verder hebben ew een plan voor de komende dagen opgesteld. Morgen gaan we naar Mai Chau, rondfietsen tussen de rijstvelden en slapen bij de locals en dan gaan we maandag naar Halong ba, schijnbaar een van de plekken die je gezien moet hebben als je in Vietnam bent.
We zijn erg benieuwd!

• 21 April 2014 - 20:51

Hee Anne En Henrieke,:

Leuke plannen, we zijn benieuwd naar nog meer verhalen,
    veel plezier

groetjes Thuis